Algemene voorwaarden – Landmeterskantoor Van Eester
Artikel 1. Toepassingsgebied van deze voorwaarden
De hierna vermelde algemene verkoopsvoorwaarden zijn uitsluitend van toepassing tussen BV Landmeterskantoor Van Eester, met maatschappelijke zetel aan de Wommelgemsesteenweg 134, 2531 Boechout en ondernemingsnummer 0567.600.646 en haar klanten. Het aanvaarden van de offerte impliceert de kennisname en aanvaarding van deze algemene voorwaarden. De eigen algemene voorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 2. Offertes
Offertes zijn geldig gedurende 60 dagen tenzij anders vermeld op de offerte.
Artikel 3. Uitvoering van de overeenkomst
- De opdracht wordt steeds overeenkomstig de offerte en de regels van de kunst uitgevoerd.
- Wij zijn gerechtigd om de opdracht geheel of gedeeltelijk toe te vertrouwen aan onderaannemers.
- Voor juridische grensbepalingen zijn eventuele kosten aangerekend door registratiekantoren, rijksarchief, notariaten, hypotheekkantoren, gemeentes of steden niet inbegrepen in de offerte.
- Indien een opdracht wordt geannuleerd door de opdrachtgever, de dag van de voorziene afspraak wordt een forfaitaire annulatiekost aangerekend van € 75 excl. btw.
- Indien er aangetekende zendingen verstuurd moeten worden per post en per mail zullen volgende tarieven gehanteerd worden: € 15 excl. btw/aangetekende zending en € 25 excl. btw/pakket. Voor de opzoeking van eigenaar gegevens zal er € 15 excl. btw/aanvraag aangerekend worden.
- Wanneer een papieren verslag (bundel) wordt aangevraagd wordt hiervoor een tarief gehanteerd van € 12,5 excl. btw/bundel.
- Bij een blowerdoormeting dienen alle ramen en deuren die de gemeten zone begrenzen aanwezig te zijn. Indien dit niet het geval is dienen wij deze zelf te gaan afdichten of afzonderen aan een extra kost van € 60/uur. Indien er niet voldaan wordt aan de voorwaarden of indien uitvoering niet veilig kan, heeft de keurder het recht om de opdracht te weigeren/onderbreken.
- Bij een blowerdoor eindmeting (methode A) dient het gebouw oplevering klaar te zijn. Er worden geen rechten ontleend aan de eindmeting wanneer er nog werkzaamheden worden verricht aan de schil na de meting.
- De opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat de randen van het perceel vrij en goed toegankelijk zijn voor metingen. Indien blijkt dat het perceel te hard begroeid is of anderszins niet toegankelijk, en hierdoor de metingen niet kunnen worden uitgevoerd, zal een extra vergoeding van € 70,00 excl. btw in rekening worden gebracht voor een nieuw bezoek. Dit bedrag dekt de kosten voor een tweede bezoek nadat de opdrachtgever het perceel toegankelijk heeft gemaakt.
- Toegankelijkheid van ruimtes bij plaatsbezoek: Alle ruimtes moeten bij het plaatsbezoek voor een asbestattest vrij toegankelijk zijn. Indien dit niet het geval is, wordt een vervolgbezoek ingepland tegen een meerkost van € 65,00 excl. btw.
Artikel 4. Uitvoeringstermijnen
- Alle door ons aangenomen opdracht worden binnen een redelijke termijn uitgevoerd. De door ons meegedeelde uitvoeringstermijnen zijn louter indicatief. Het louter overschrijden daarvan geeft geen recht op enige vergoeding van kosten of schade.
- De klant erkent te weten dat elke door hem gevraagde wijziging steeds een verlenging van de uitvoeringstermijn kan meebrengen.
Artikel 5. Auteursrecht
- Tenzij expliciet anders overeengekomen met de klant blijven de auteursrechten die in het kader van de uitvoering van de opdracht tot stand komen, onder meer doch niet uitsluitend op tekeningen, plannen, logo’s, teksten en foto’s behouden door Landmeterskantoor Van Eester. De overeenkomst met de klant voorziet in geen geval in een overdracht van deze auteursrechten.
- De klant verkrijgt, op voorwaarde van stipte betaling van het overeengekomen ereloon, slechts een recht deze auteursrechtelijk beschermde werken te gebruiken voor het doeleinde waarvoor deze werden opgemaakt.
Artikel 6. Facturatie en betaling van de erelonen
- Behoudens uitdrukkelijke schriftelijke afwijking zijn onze facturen betaalbaar op onze maatschappelijke zetel uiterlijk op de op de factuur vermelde vervaldag.
- De klant beschikt over een termijn van 8 dagen vanaf de datum van de factuur om eventuele bemerkingen schriftelijk mee te delen, bij gebreke waaraan de factuur geacht wordt zonder voorbehoud aanvaard te zijn.
- Bij gebreke aan tijdige betaling is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een verwijlintrest van 1% per begonnen maand verschuldigd.
- Ondernemingen zijn bij laattijdige betaling tevens een schadevergoeding verschuldigd t.b.v. 15% van het factuurbedrag met een minimum van 125 euro.
- De factuur dient volledig te worden voldaan vóór de levering van de bestelde plannen en/of verslagen. Deze worden pas overhandigd na ontvangst van de volledige betaling. Indien de betaling niet binnen de gestelde termijn is ontvangen, behouden wij ons het recht om de levering uit te stellen totdat de betaling volledig is verricht.
Artikel 7. Aansprakelijkheid
- Onze aansprakelijkheid wordt beperkt tot het geval van opzet of grove nalatigheid of niet-uitvoeren van de essentiële verbintenissen die het voorwerp van de overeenkomst uitmaken, onverminderd – voor zover van toepassing – het recht voor consumenten op vergoeding van lichamelijke schade door ons veroorzaakt bij de uitvoering van de overeenkomst.
- Onze aansprakelijkheid is in alle gevallen beperkt tot de waarde van de offerte, exclusief btw.
- Behoudens in geval van bedrog, opzettelijke fout of zware fout, zijn wij niet aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van doch niet beperkt tot winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, productiebeperkingen, administratie- of personeelskosten, verhoging van algemene kosten, verlies van cliënteel.
Artikel 8. Voortijdige beëindiging van de opdracht
- De klant heeft het recht de opdracht door zijn loutere wil te beëindigen conform artikel 1794 B.W., mits hij ons vergoedt voor de reeds geleverde prestaties. Bovendien is de klant daarenboven alsdan een vergoeding voor winstderving verschuldigd, forfaitair vastgelegd op 25% van het bedrag van de nog uit te voeren werken.
- Gedeeltelijke verbreking is slechts mogelijk mits schriftelijke aanvaarding van onze kant en geeft steeds aanleiding tot het in rekening brengen van 45% van de waarde van het geannuleerde werk ten titel van winstderving.
Overmacht
- Wanneer wij de opdracht niet kunnen starten of verderzetten als gevolg van omstandigheden buiten onze wil die de verdere uitvoering van de opdracht onmogelijk maken, worden alle uitvoeringstermijnen automatisch verlengd voor de periode gedurende dewelke de overmachtssituatie aanhoudt. Wij zullen de klant schriftelijk in kennis stellen van het bestaan van de overmachtssituatie en de verwachte duur ervan. In geen geval heeft de klant recht op schadevergoeding.
- Indien de overmachtssituatie de verdere uitvoering van de opdracht definitief onmogelijk maakt, zal de overeenkomst een einde nemen. De klant vergoedt in dat geval het reeds geleverde werk.
- Als overmacht wordt onder meer doch niet uitsluitend beschouwd ongevallen, weersomstandigheden en hun gevolgen waardoor ons werk technisch onmogelijk wordt, stakingen of lock-out, oproer, oorlogen, epidemieën en pandemieën, beperkingen opgelegd door een wet of andere overheidsbeslissing, en meer algemeen elke omstandigheid buiten onze wil die de verdere uitvoering van de overeenkomst tijdelijk of definitief onmogelijk maakt.
Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden
Indien door omstandigheden buiten onze wil de uitvoering van de overeenkomst dermate wordt bemoeilijkt dat het contractueel evenwicht tussen partijen wordt verstoord en van ons redelijkerwijze niet verwacht kan worden dat wij de overeenkomst nog uitvoeren aan dezelfde voorwaarden, zullen partijen opnieuw onderhandelen over gewijzigde contractvoorwaarden, in het bijzonder doch niet uitsluitend een prijsherziening en/of aanpassing van de uitvoeringstermijn. Bij gebreke aan akkoord zijn wij gerechtigd de overeenkomst als beëindigd te beschouwen. De klant vergoedt in dat geval het reeds geleverde werk.
Artikel 11. Niet-afwerving
- De klant verbindt zich ertoe om zich te onthouden van het voor eigen rekening of samen met of voor rekening van enige persoon of entiteit, rechtstreeks of onrechtstreeks personen in om het even welke hoedanigheid (als dienstverlener, werknemer of zelfstandige medewerker) tewerkgesteld door ons te benaderen, aan te werven, te doen aanwerven of ertoe aan te moedigen hun tewerkstelling te beëindigen, of zulke personen weg te leiden van hun tewerkstelling, alsook hiertoe enige poging te ondernemen, en dit zowel tijdens de samenwerking als gedurende 12 maanden erna.
- In geval van enige inbreuk door de klant op dit beding, zal de klant ons een schadevergoeding betalen gelijk aan een bedrag van 50.000 EUR, zonder dat dit afbreuk doet aan ons recht om vergoeding te vorderen voor de daadwerkelijk geleden schade en enige andere rechtsvordering in te stellen tegen de klant of tegen om het even welke derde die strekt tot stopzetting van deze inbreuk.
Artikel 12. Privacy
- Wij respecteren de Algemene Verordening Gegevensbescherming van 27 april 2016.
- In de mate dat wij persoonsgegevens van de klant verzamelen treedt BV Landmeterskantoor Van Eester op als verantwoordelijke voor de verwerking.
- De door u meegedeelde persoonsgegevens zullen enkel gebruikt worden voor volgende doeleinden:
- de opmaak van de offerte; en
- de uitvoering van de ons toevertrouwde opdracht met inbegrip van facturatiedoeleinden;
- De persoonsgegevens van onze klanten worden verwerkt op basis van een rechtsgrond, te weten omdat dit noodzakelijk is voor de uitvoering van deze overeenkomst.
- Het meedelen van persoonsgegevens kan een noodzakelijke voorwaarde zijn om een overeenkomst te sluiten. Het niet-verstrekken ervan kan het leveren van onze diensten verhinderen of beperken.
- Wij behandelen uw gegevens als vertrouwelijke informatie en zullen die niet doorgeven, aan derden behoudens indien dit nodig is voor de uitvoering van de opdracht.
- U heeft het recht om op elk ogenblik informatie te vragen over de persoonlijke gegevens die we over u bijhouden. U kan onjuiste gegevens wijzigen en onvolledige gegevens aanvullen. U heeft het recht om ons te vragen om uw persoonsgegevens te wissen, behalve wanneer de verwerking noodzakelijk is voor het recht op vrijheid van meningsuiting en informatie, voor het nakomen van een wettelijke verwerkingsverplichting of een taak van algemeen belang die op ons rust, of voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering. U heeft het recht om te vragen dat wij de verwerking van uw persoonsgegevens beperken in volgende gevallen: als u meent dat uw persoonsgegevens onjuist zijn, als er volgens u geen rechtmatig belang is voor de verwerking van uw persoonsgegevens, als wij de gegevens niet meer nodig hebben, maar u die wel nodig heeft voor de instelling, uitoefening, of onderbouwing van een rechtsvordering, en als u bezwaar heeft tegen de verwerking van uw persoonsgegevens omdat de verwerking door ons ten onrechte werd gebaseerd op de noodzakelijkheid voor de vervulling van een taak van algemeen belang, of de behartiging van onze gerechtvaardigde belangen of die van een derde. U kan vragen om uw persoonsgegevens aan uzelf of een derde over te dragen, rekening houdende met de in de GDPR voorziene beperkingen op dit recht. U heeft het recht van bezwaar tegen de verwerking van uw persoonsgegevens indien de verwerking door ons ten onrechte werd gebaseerd op de noodzakelijkheid voor de vervulling van een taak van algemeen belang, of de behartiging van onze gerechtvaardigde belangen of die van een derde. U kan zichzelf te allen tijde kosteloos verzetten tegen het gebruik van uw persoonsgegevens voor direct marketing. U kan al deze rechten uitoefenen door ons schriftelijk te contacteren via een schrijven gericht aan onze maatschappelijke zetel met kopie van uw identiteitsbewijs. Wij zullen zo spoedig mogelijk uw klacht behandelen. Ook bij vragen of opmerkingen m.b.t. uw persoonsgegevens, kan u ons contacteren.
- Na uitvoering van de opdracht blijven uw persoonsgegevens nog 10 jaar bewaard in functie van de aansprakelijkheidstermijnen en bewaartermijnen voor boekhoudkundige stukken.
- Eventuele klachten kan u indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit, Drukpersstraat 35, 1000 Brussel, www.gegevensbeschermingsautoriteit.be.
Artikel 13. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
- Op deze overeenkomst is het Belgische recht van toepassing.
- Partijen aanvaarden dat voor elk geschil omtrent de uitvoering van deze overeenkomst, evenals alle overige gevolgen van deze overeenkomst, toebehoren aan de exclusieve bevoegdheid van de hoven en rechtbanken te Antwerpen, afdeling Antwerpen onverminderd het recht van consumenten conform artikel VI.83, 23° WER niet onttrokken te worden aan de rechter bedoeld in artikel 624, 1°, 2° of 4° Gerechtelijk Wetboek.